فردا شب به آسمان نگاه کنید؛ ماه گرفتگی 6آبان ماه را از دست ندهید!، عکس

به گزارش بی نهایت اس ام اس، دیجیاتو نوشت: طبق محاسبات صورت گرفته، خسوف در حدود ساعت 21:30 دقیقه شب به وقت تهران شروع می گردد.

فردا شب به آسمان نگاه کنید؛ ماه گرفتگی 6آبان ماه را از دست ندهید!، عکس

فردا، ششم آبان ماه، پس از آنکه ماه کمی از افق بالا آمد، شاهد یک ماه گرفتگی جزیٔی خواهیم بود. در این پدیده سایه زمین روی ماه می افتد و می توان آن را برای حدود 78 دقیقه در آسمان شهر دیدن کرد.

ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی از پدیده های مجذوب نماینده نجومی هستند که می توان در آسمان شهر هم آن ها را مشاهده کرد. این پدیده ها که در زمان های به خصوصی در سال رخ می دهند، علاقه مندان زیادی در سراسر جهان دارند. فردا شب در تاریخ 6 آبان ماه نیز شاهد یک ماه گرفتگی جزیٔی هستیم که می توان آن را با چشم غیرمسلح دیدن کرد.

از آنجایی که این خسوف جزیٔی است، تنها بخش کوچکی از ماه وارد سایه زمین می گردد.

شروع و انتها ماه گرفتگی

طبق محاسبات صورت گرفته، خسوف در حدود ساعت 21:30 دقیقه شب به وقت تهران شروع می گردد. در ابتدا تنها بخش بسیار کوچکی از ماه وارد سایه زمین می گردد و شاید نتوان ماه گرفتگی را به وضوح مشاهده کرد اما با گذر زمان، می توان متوجه سایه زمین روی ماه شد که از لبه ماه شروع می گردد و کم کم پیشروی می نماید.

این ماه گرفتگی به طور کلی 285 دقیقه طول می کشد که پیش بینی می گردد برای مدت 78 دقیقه بتوان ماه را با چشم غیرمسلح در سایه زمین مشاهده کرد. پس انتظار می رود کمی پس از نیمه شب هفتم آبان ماه این خسوف به انتها برسد.

چه کسانی می توانند ماه گرفتگی را دیدن نمایند؟

همانطور که از نام این پدیده پیداست، برای دیدنی آن احتیاج به حضور ماه کامل در آسمان داریم. پس این پدیده در اولین مرحله از نواحی از کره زمین قابل مشاهده خواهد بود که در زمان رخداد آن یعنی افتادن سایه زمین روی ماه، ماه به طور کامل بالا آمده باشد. بااین حال، بعضی نواحی کره زمین با توجه به زمان غروب خورشید و طلوع ماه، ممکن است این پدیده را کمی واضح تر دیدن نمایند.

دیدنی خسوف

برخلاف کسوف که برای دیدنی آن احتیاج به عینک های مخصوصی هست تا به چشم ما آسیب نرسد، برای دیدنی خسوف احتیاج به تجهیزات خاصی نیست و می توان به راحتی آن را در آسمان شهر نیز دیدن کرد. پس احتیاجی به رفتن به مکان های تاریک و به دور از آلودگی نوری نیست. بااین حال، ابری نبودن آسمان شهر یکی از فاکتورهای مهمی است که به شما اجازه می دهد ماه گرفتگی را با وضوح بهتری دیدن کنید.

در نظر داشته باشید هرچند احتیاجی به استفاده از تلسکوپ یا ابزارهای رصدی دیگر مانند دوربین دوچشمی نیست، اما استفاده از این ابزار به شما یاری می نماید تا تجربه بهتری از رصد ماه گرفتگی فردا شب داشته باشید.

در این مطلب می توانید زیباترین تصاویر ماه گرفتگی های پیشین را مشاهده کنید تا بیشتر با این پدیده مجذوب نماینده نجومی آشنا شوید.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 آبان 1402 بروزرسانی: 6 آبان 1402 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1682

به "فردا شب به آسمان نگاه کنید؛ ماه گرفتگی 6آبان ماه را از دست ندهید!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فردا شب به آسمان نگاه کنید؛ ماه گرفتگی 6آبان ماه را از دست ندهید!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید